Fredag 26 November

00:00 Kommer på vakt och fortsätter lossningen.

03:30 Färdiglossade och avgår.

04:05 Ankrar på Hogsöytangen i väntan på ledig kajplats.

07:45 Lättar ankare.

08:30 Förtöjda på kaj 3 i Mongstad för lastning av diesel och bensin.

12:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.

16:10 Färdiglastade och får klartecken att avgå.  Går söderut mot Haugesund.

18:00 Går av vakten och bjuds på stekt havskatt med remoulad. 😛  Kommer sova gott med den maten i magen.

Publicerat i Bergen Nordic | Lämna en kommentar

Torsdag 25 November

00:00 Kommer på vakt en bit efter Stadt och fortsätter söderut.


06:00 Går av vakten när vi kommer in i VTS området vid Holmengrå.


07:30 Förtöjda vid kaj 3 på Mongstad.


12:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.


16:10 Färdig lastade och avgår.


17:25 Förtöjda på Mongstadbase för lossning.


18:00 Går av vakten och äter lite innan jag l

Publicerat i Bergen Nordic | Lämna en kommentar

Onsdag 24 November

00:00 Kommer på vakt och fortsætter lastningen.

02:15 Færdiglastade och avgår.

06:00 Går av vakten innan Askvoll.

09:55 Førtøjda i Måløy før lossning. Jag går iland och springer lite intervaller. Det blir 3+3+2+2+1+1+2+2+3+3 med i min vila mellan och 1,5 km upp værmning samt 1,5 km nerjogg. Kanonvæder med solsken och -2 grader.

12:00 Kommer på vakt och fortsætter lossningen.

14:25 Færdiglossade och avgår.

17:45 Førtøjda i Åheim før lossning.

18:00 Går av vakten och æter lite innan jag kryper ner i sængen.

21:15 Færdiglossade och avgår mot Mongstad igen.

Publicerat i Bergen Nordic | Lämna en kommentar

Tisdag 23 November

00:00 Kommer på vakt strax söder om Flesland. Fortsätter upp genom Vattlestraumen och vidare mot Mongstad.

04:35 Ankrar på Haugsöytangen i väntan på ledigg kaj.

06:00 Går av vakten och kryper till kojs genast.

12:00 Efter lunchen så går jag på vakt och går en runda ombord på båten för att hitta all säkerhetsutrustning. Går även igenom alla mina uppgifter som skall göras ombord.

14:40 Lättar ankare och går in mot kaj.

15:50 Förtöjda på kaj 3 i Mongstad för lastning.

18:00 Går av vakten och bjuds på fläsk med duppe och sedan en god fromage till dessert.  Väldigt duktig kock ombord här.

Publicerat i Bergen Nordic | Lämna en kommentar

Måndag 22 November

09:00 Britta körde in mig till stationen.

09:19 Tåg från Falkenberg.

10:25 Flygbuss till Landvetter.

12:20 Flyg från Göteborg till Oslo.

14:20 Flyg från Oslo till Haugesund.

15:15 Taxi från flygplatsen till Shell terminalen lilleund på Karmöy.

15:40 Båten förtöjer och jag mönstrar på Bergen Nordic och är med på lossningen.

18:00 Går av vakten och äter Marulk med potatis och sås. 😛

19:35 Färdig lossade och avgår mot Mongstad.

Publicerat i Bergen Nordic | Lämna en kommentar

Höstrusket

Jag, Britta och Elin åkte till Örkelljunga för att vara med i tävlingen Höstrusket.

Jag sprang en H40 bana och tyckte det gick jättebra med endast några små missar, men jag blev fullständigt överkörd av de bästa. Jag hade 43 minuter på banan som var 4,7 km där jag sprang  6,1 km. Segraren hade 25 minuter.

Britta sprang D40 och tyckte också att hon hade gjort bra ifrån sig men fick se sig slagen med samma marginaler.

Elin sprang D16 och gjorde ett jättebra lopp om man bortser från att hon stämpla fel på första kontrollen.

Efter tävlingen så åkte vi in till Örkellunga gymnasium där de skulle ha öppet hus och berätta om skolan.

Verkar vara en jättebra skola med bra tränare och fint upplägg av träning  m.m.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Torsdag 11 November

01:00 Gick och la mig efter en trevlig kväll hemma hos Olaug och barnen.

04:40 Gick upp och gick bort till taxistationen vid Oasen för att ta en taxi till flygplatsen.

06:10 Flyg från Bergen till Oslo.

07:45 Flyget från Oslo till Stockholm skulle avgått men vi fick besked att det var problem på Arlanda och därför inte fick lämna Oslo ännu.

08:30 Äntligen lyfter planet från Oslo.

09:10 Landar och märker att jag inte kommer hinna med bytet eftersom planet till Göteborg går om 10 minuter och då ska jag igenom alla säkerhetskontroller samt hämta ut och cheka in min väska. Så det blir att boka om och ta nästa flyg istället.

11:25 Flyg från Arlanda till Landvetter.

12:25 framme på Landvetter och märker att mitt bagage inte kommer. Går bort till bagageutlämningen och där ligger min väska som tydligen hann med flyget i morse vilket inte jag gjorde.

12:55 Flygbussen till Centralen.

13:42 Öresundståget från Göteborg mot Falkenberg. Har försökt köpa biljett i automaten men får bara felmeddelande så jag hoppas kunna köpa biljett ombord.

Upptäcker då att man kan tydligen inte köpa en tågbiljett för 200 :- ombord med betalkort men vill man köpa en muffins eller en kaka för 10:- så kan man använda kort……

14:45 Framme i Falkenberg och tar taxi hem där 2 glada barn väntar.  Jag lagar lite mat till oss innan vi åker iväg på träning med FOK.

18:30 Först springer vi lite uppvärmning innan vi springer 10 stycken backintervaller och avslutar med lite nerjoggning. Det blev 7,6 km på 57 minuter

Publicerat i Arbete | Lämna en kommentar

Onsdag 10 November

06:00 Kommer på vakt nær vi passerar Herøybrua. Går utøver och rundar Stadt i fint stilla væder.

När vi ska passera Målöybron så möter vi Bergen Viking och saktar givetvis ner på farten så att flaggskeppet kan gå först.

Sedan fortsätter vi söderut och strax innan Askvoll går jag av vakten. Sedan blir det till att städa ur hytten och packa väskan.

15:30 Ankrar på Fonnesflaket i väntan på ledig kaj.

17:20 Åker MOB båten iland för att bli avlöst. Sedan blir jag körd till Fyllingsdalen där jag ska sova över hos Olaug i väntan på mitt flyg som går klockan 06:10 imorgon bitti.

Publicerat i Bergen Star | Lämna en kommentar

Tisdag 9 November

06:00 Kommer på vakt strax efter Tjeldbergodden. Fortsætter innøver i Trondheimsfjorden.

4-7 m/s   -4 grader

10:25 Førtøjda på Fagervika i Trondheim før lastning.

12:00 Går av vakten.

17:20 Færdiglossade och avgår mot Mongstad igen. Børjar med tankspolning.

18:00 Kommer på vakt och avslutar tankspolningen innan jag går upp på bryggan før att løsa av skepparen. Får besked att jag ska mønstra av imorgon och sedan gå ombord i Bergen Nordic den 22 November før att vara dær till den 22 December.

Det var ju bra nyheter før då kommer jag få julen hemma i år.

24:00 Går av vakten nord om Kristiansund.

Publicerat i Bergen Star | Lämna en kommentar

Måndag 8 November

00:40 Förtöjda vid kaj 3  på Mongstad för lastning.

06:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.

10:35 Färdiglastade och alla papper är klara så vi lämnar kaj och sätter kursen mot Trondheim.  Bergen Nordic lämnar kaj strax efter och sätter kursen mot Ålesund, så vi får väl se vem som är snabbast nordöver.

12:00 Går av vakten när vi passerat Sogneoksen.

Under eftermiddagen så tvättar jag lite kläder inför besättningsbytet på onsdag kväll.

18:00 Kommer på vakt strax innan Gamla Lysböye innanför Stadt.  Bergen Nordic har inte kommit ikapp oss utan ligger fortfarande 5,5 NM efter. När vi passerar Heröy så möter vi Bergen Viking som är på väg mot Mongstad igen för lastning.

24:00 Går av vakten i Saltsteinsleia och nu ska det bli gott att lägga sig.

Publicerat i Bergen Star | Lämna en kommentar